مدرسه‌نما، همراه شما در مدیریت مدرسه

نکات پر اهمیت در انتخاب رشته و مسیر تحصیلی

زمان مطالعه: 3 دقیقه یکی از چالش های اصلی داوطلبین کنکور  انتخاب یک رشته متناسب  با علاقه و شرایط شخصی (رتبه،محل سکونت،بازار کار و..) است که دانش آموزان نیاز دارند پس از اتمام آزمون و دریافت کارنامه اولیه با دقت این کار مهم را انجام دهند. مهمترین قسمت این فرآیند  شناخت تمامی عواملی که بر انتخاب داوطلب تاثیر دارد ...

3 دقیقه
0 دیدگاه
madresenama
زمان مطالعه: 3 دقیقه

یکی از چالش های اصلی داوطلبین کنکور  انتخاب یک رشته متناسب  با علاقه و شرایط شخصی (رتبه،محل سکونت،بازار کار و..) است که دانش آموزان نیاز دارند پس از اتمام آزمون و دریافت کارنامه اولیه با دقت این کار مهم را انجام دهند. مهمترین قسمت این فرآیند  شناخت تمامی عواملی که بر انتخاب داوطلب تاثیر دارد تا در نهایت مسیر شغلی خویش را باز شناسد .اگر شما هم قصد انتخاب رشته دارید برای انجام این فرآیند مهم توجه به نکات زیر ضروری است:

علاقه

توجه به علاقه مهمترین قسمت در مسیر تحصیلی هر فرد است.لذا توجه داشته باشید بعد از صحبت و مشاوره با افراد متخصص حتما به علاقه ی خود توجه بفرمایید هدايت درست دانش آموزان به دانشگاه ها و افزايش میزان نزديكي و ارتباط ميان علاقه و رشته تحصيلي افراد ميتواند از هدر رفتن استعداد و عمر ونیروی جوانی جلوگيري كند.

جنسیت:

درست است که در واقع مرز مشخصی بین زنان و مردان برای انجام کار وجود ندارد و این دو در تمام عرصه های اجتماعی دوشادوش یکدیگر در جامعه فعالیت می کنند اما   بعضی از رشته-شهر ها به تفکیک  زن یا مرد پذیرش دارند و بایستی به این نکته توجه کرد. همینطور برای انجام خیلی از مشاغل ویژگی های خاصی مدنظر است (مشاغلی مثل معدن و صنعت و… که سختی کار دارند یا در مشاغل پزشکی با انسان،خون و.. سرو کار دارند) که حتما وجود و عدم وجود این  ویژگی های فردی و شخصیتی در خود را بررسی کنید.

نیاز جامعه:

توجه به نیاز اصلی جامعه در شرایط های گوناگون برای داوطلبین بسیار مهم است .در صورتیکه شرایط اجتماع به گونه ای باشد که نیاز به یک رشته خاص در آن زیاد باشد قطعا بازار کار زیادی برای آن فراهم خواهد بود اما توجه به اینکه ضروری است که وقتی بازار کار در یک رشته اشباع می شود یا میزان فارغ اتحصیلا نیک رشته مازاد از نیاز جامعه است طبیعتا میزان درآمد و  امنیت شغلی پایین تر خواهد آمد

پیش بینی آینده:

حتما برای انتخاب رشته موقعیت آینده   رشته و شغل خود را در نظر بگیرید زیرا  بسیاری از رشته ها در زمان حال وضعیت خوبی دارند ولی در آینده اشباع می شوند یا اینکه در حال حاضر استقبال خوبی از آنها نمی شود و لی به زودی جامعه به آن نیاز پیدا خواهد کرد.

تعیین اولویت ها:

با توجه به اینکه ممکن است با توجه به میزان شرکت کنندگان در کنکور و نتیجه آزمون داوطلب،دسترسی به رشته مورد علاقه و شهر مطلوب و دانشاه مورد نظر میسر نباشد،اذا بایستی داوطلب اولویت ها خود را به ترتیب مشخص کند.به عنوان مثال اگر رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه آزاد تهران قبول می شوید ولی همین رشته را در دانشگاه گیلان در دانشگاه سراسری پذیرفته می شوید بایستی بین این دو اولویت های خود را انتخاب کنید.آیا شرایط رفتن به شهرستان را دارید؟ آیا تمایل به حضور در خوابگاه را دارید یا اینکه شرایط گرفتن خانه مستقل را دارید؟ و…

ترجیحات خانواده:

در بسیاری از خانواده نگرش خاصی نسبت به بعضی رشته ها وجود دارد. یا نگرش مثبت یا نگرش منفی. یعنی در صورتیکه خانواده موفقیت را درتحصیل فرزند خود در رشته ای خاص بداند حتما داوطلب را به آن سمت سوق می دهد(موفقیت یکی از اعضای خانواده،شرایط اجتماع و تحصیل خانوادگی و  …). و همینطور اگر نگرش منفی داشته باشد(مثلا منزلت و شان اجتماعی را در رشته ای خاص نمی بیند) حتما فرزند خود را از حضور در آن رشته منع می کند.

توانایی فردی:

آن چیزی که مشخص است اینکه یکی از عوامل موفقیت هر فرد در مسیر تحصیلی  و شغلی  ویژگی های شخصیتی و توانایی های فردی است که بایستی دواطلب شناخت کافی نسبت توانایی های خود داشته باشد یا اینکه برای پرورش این توانایی ها فعالیت هایی را انجام داده باشد.همینطور برای قرارگیری در مسیر و جایگاه درست تحصیلی و شغلی توجه به ابعاد مختلف هوش های چندگانه در هر فرد بسیار حائز اهمیت است.

3.5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در ارتباط باشید.