مدرسه‌نما، همراه شما در مدیریت مدرسه

10 تکنیک کاربردی برای مدیریت زمان مطالعه

زمان مطالعه: 12 دقیقه مقدمه کسب مهارت درمدیریت زمان، از اهداف مشترک همه افراد است. فرقی ندارد که شما در چه موقعیتی باشید؛ دانش‌آموز، دانشجو، شاغل، خانه دار. درهر سن و هر جایگاهی که باشید، مدیریت زمان کاری می‌کند که با آرامش، انبوهی از کارهای خود را سازماندهی کنید و اغلب بهترین نتیجه را نیز کسب نمایید. حال اگر ...

12 دقیقه
0 دیدگاه
L.s.aghamir
زمان مطالعه: 12 دقیقه

مقدمه

کسب مهارت درمدیریت زمان، از اهداف مشترک همه افراد است. فرقی ندارد که شما در چه موقعیتی باشید؛ دانش‌آموز، دانشجو، شاغل، خانه دار. درهر سن و هر جایگاهی که باشید، مدیریت زمان کاری می‌کند که با آرامش، انبوهی از کارهای خود را سازماندهی کنید و اغلب بهترین نتیجه را نیز کسب نمایید. حال اگر دانش‌آموز هستید و قصد شرکت در آزمون سراسری را دارید، مهارت مدیریت زمان مطالعه برای شما دو چندان اهمیت پیدا می‌کند. از طرفی یکی از تفاوت‌های آزمون سراسری و سال‌های پایه، افزایش سه برابری حجم دروس نسبت به گذشته است، درحالیکه فرصت خیلی بیشتری نسبت به سال‌های قبل ندارید و از طرف دیگر، یکی از باورهای مشترک تمام داوطلبانی که در آزمون سراسری شرکت کرده‌اند، این است که موفقیت در آزمون سراسری صرفا تابع مهارت علمی افراد نیست و مهارت مدیریت زمان و هنرآزمون دادن نیز نقش تعیین کننده‌ای در نتیجه داوطلبان دارد. از آنجا که انتخاب راه حل درست اغلب در گرو تشخیص درست است، برای آشنایی و استفاده صحیح از تکنیک‌های مدیریت زمان مطالعه، ابتدا لازم است بدانید که چرا گاهی دچار کمبود زمان می‌شوید، سپس به یادگیری تکنیک‌های آن بپردازید. در ادامه 5 علل کمبود زمان و 10 تکنیک کاربردی برای مدیریت زمان مطالعه خواهیم گفت؛ با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تفاوت آزمون سراسری و سال‌های پایه – هنرآزمون دادن

 

5 علل کمبود زمان

سطح انتظاراتتان از خودتان بالاست.

ممکن است شما بیش از اندازه کمال‌گرا باشید، سطح انتظارات کمالگرایان بیش از حد عادی است. به همین دلیل معمولا آنها برای کسب بهترین نتیجه، بیش از مقدار معمول و قابل پیش بینی زمان اختصاص می‌دهند. در چنین شرایطی بدیهی است که فرد تصور کند با کسب مهارت مدیریت زمان می‌تواند تمام کارهای خود را با همان سطح استاندارد موردنظر خود به سرانجام برسانند. دانش‌آموزی که در برنامه خود 90 دقیقه زمان برای مطالعه بخشی از یک فصل و انجام 20 الی 30 تست از همان بخش را دارد،  اما می‌خواهد تمام فصل را در همان روز مطالعه کند و تمام تست‌های مربوط به آن را هم انجام دهد، علاوه براینکه از باقی برنامه آن روز عقب می‌ماند، احتمالا تمام اقدامات همان فصل را هم تکمیل نخواهد کرد.

اغلب اوقات کارهای خود را به تعویق می‌اندازید.

به تعویق انداختن کارها، چالشی است که اکثر افراد چندین بار در زندگی خود تجربه می‌کنند و علی رغم احساس بدی که از این کار دارند، همچنان این تجربه را تکرار خواهند کرد. دلایل اهمالکاری و راه ‌های مقابله با آن  همچنین یکی‌از دغدغه‌های مشترک دانش‌آموزان است. اگر میخواهید بدانید که چگونه باید کارهای خود را به تعویق نیندازید و هر اقدامی را در زمان صحیح خود انجام دهید تا مدیریت زمان مطالعه و مدیریت زمان کارها از کنترل شما خارج نشود، ابتدا باید بدانید که چرا اهمالکاری و به تعویق انداختن کارها در دانش‌آموزان رفتار رایجی است. مهم ترین دلایل اهمالکاری عبارتند از:  یک کمالگرایی. دو ترس. سه بی نظمی و تعدد کارها. چهار نداشتن تمرکز. پنج کمبود مهارت. شش عدم نیاز به جوابگویی.

برای درس خواندن و مطالعه انگیزه کافی ندارید.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد، گاهی اوقات به دلیل اینکه احساس می‌کنید درسی سخت است یا شما در آن ضعیف هستید و نمی‌توانید یادگیری با کیفیتی داشته باشید، سراغ مطالعه نمی‌روید و دائما زمان مطالعه خود را به تعویق می‌اندازید. یا مواردی را تجربه کرده‌اید که علی رغم مطالعه زیاد یک مبحث، پس از گذشت زمان اندکی آن را فراموش کرده‌اید یا میزان کمی از آن در خاطرتان باقی مانده است. عوامل زیادی می‌توانند شکل دهنده این چالش‌ها باشند، که یکی از مهم‌ترین آنها انگیزه است. نداشتن دلیل و چرایی محکم برای انجام یک کار، داشتن هدفی که شما را سردرگم می‌کند، نداشتن باور و اعتماد به خودتان، ترسیدن از شکست و گاهی صرفا خسته بودن، از عمده دلایل بی انگیزگی در افراد است. اینکه بدانید چگونه برای درس خواندن انگیزه داشته باشید؟ بخش مهمی از مشکل شما را حل می‌کند.همچنین نگرش شما نسبت به انجام دادن یک کار، تاثیر زیادی در کیفیت و حتی سرعت نتیجه گیری شما دارد. چرا یک رمان 300 صفحه‌ای را بدون وقفه، طی مدت زمان کمی مطالعه می‌کنید اما خواندن چند صفحه از کتاب زیست شناسی برایتان دشوار است؟ چرا یک درس تمرینی مثل فیزیک را با تمام فرمول‌های پیچیده‌اش متوجه میشوید و نمرات بالایی هم در آزمون ها کسب می‌کنید، اما یادگیری و به خاطر آوری مباحث کتاب دینی برایتان دشوار است؟ پاسخ‌های زیاد و مختلفی برای این سوالات وجود دارد؛ یکی از متداول ترین آنها، علاقه است.  بی شک قوت و ضعف شما در دروس مختلف بی ارتباط با میزان علاقه شما به هر یک از آنها نیست. اما مگر می‌توان به تمام زمینه‌ها علاقه داشت و تمام دروس‌را با یک میزان رغبت مطالعه کرد؟ قطعا شما نمی‌توانید همه دروس را به یک میزان دوست داشته باشید، هدف ما هم این نیست که شما را نسبت به تمام موضوعات علاقه مند کنیم. اما راهکارهایی وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از آنها یک میزان علاقه حداقلی برای یادگیری و پیشرفت در همه دروس داشته باشید. یکی از معروف ترین آنها که احتمالا زیاد شنیده‌اید توجه به هدف نهایی( مثلا قبولی در رشته و دانشگاهی که دوست دارید) و به تبع آن تلاش برای یادگیری همه دروس جهت کسب نتیجه مطلوب در آزمون سراسری می‌باشد. اما صرف توجه به هدف نهایی ، بدون هیچ راهکار عملی و هیچ ابزاری، علی رغم لازم بودن، کافی نیست. چگونه با علاقه درس بخوانید؟  سوال بسیاری از شما دانش‌آموزانی است که در مدیریت زمان مطالعه خود چالش دارید یا به عبارتی، اغلب با کمبود زمان مواجه هستید و دلیل آن این است که برای درس خواندن و مطالعه انگیزه کافی ندارید.آنچه به شما برای علاقه‌مندی به دروس کمک می‌کند راهکارهایی چون، داشتن اطلاعات اولیه، دانستن روش صحیح مطالعه دروس، استفاده از تکنیک زبان گردانی، تعیین مسیر با هدف گذاری و در نهایت متداول ترین پیشنهاد اطرافیان به شما، توجه به لذت نهایی و نه دشواری مسیر، است.

اولویت بندی و مدیریت کارها برایتان دشوار است.

به نظر شما کدامیک بهتر میتواند زمان خود را مدیریت کند؟ دانش‌آموزی که میخواهد در آزمون سراسری رتبه سه رقمی کسب کند، پیش از ورود به دانشگاه مهارت زبان انگلیسی خود را تقویت کند، در مسابقات کشوری رشته ورزشی تخصصی خود مدال طلا به دست آورد، و کماکان فعالیت خود را در فضای مجازی به میزان قبل ادامه دهد، یا دانش‌آموز دیگری با همان هدف کسب رتبه سه رقمی در آزمون سراسری ، با قصد تقویت زبان انگلیسی، برگزاری یک نمایشگاه از آثار هنری خود، و فعالیت بیشتر در فضاهای مجازی… اما با اولویت بندی تعدادی از اهداف خود را به تناسب نیاز به زمان دیگری موکول می‌کند؟ برخلاف تصور بسیاری از افراد، مدیریت زمان، استفاده بهینه از زمان برای دستیابی به اهداف مهم است و نه انجام منظم انبوهی از فعالیت‌ها. اینکه شما انتظار داشته باشید بتوانید هر تعداد کار را در یک محدوده زمانی مشخص و صرفا با برنامه ریزی و تمرکز بر منظم انجام دادن آنها به نتیجه برسانید،  بدان معناست که ضعف شما بیشتر در مهارت اولویت بندی کارها و تصمیم گیری برای انتخاب کارهای مهم‌تر می‌باشد تا مهارت مدیریت زمان.

برنامه ریزی و هدف‌گذاری شما واقع بینانه نیست.

تا به حال پیش آمده که در یک هفته به میزان مطلوبی درس نخوانده باشید، و هنگام برنامه ریزی برای هفته بعدی به مشاور خود بگویید “چون برنامه هفته گذشته سبک و ساده بود انجام ندادم؟”…”من این مدلی هستم که اگر برنامه خیلی سخت و سنگین باشد حتما انجام می‌دهم، ولی برنامه‌ی ساده را جدی نمیگیرم”… “در این هفته حتی برای زمان رفت و آمدم هم مرور درس هارا قرار دهید، می‌خواهم اهمالکاری هفته گذشته را جبران کنم”… “این هفته اصلا تفریح نگذارید، فقط میخواهم درس بخوانم” و….حتما این ضرب المثل معروف را شنیده‌اید که “سنگ بزرگ نشان نزدن است.” به علاوه، اگر برنامه شما سخت‌تر و غیر واقع بینانه‌تر باشد و آن را اجرا نکنید، احتمالا حس بهتری خواهید داشت و خود و اطرافیانتان را اینگونه قانع خواهید کرد که “قطعا هیچ کس نمی‌تواند این برنامه را اجرا کند. و گرنه تلاش و توانایی من کافی است” و اینگونه احساس ‌کنید توانمندی شما زیر سوال نرفته است. درحالیکه فکر می‌کنید اگر تلاش کنید و مطابق برنامه خود مطالعه کنید ولی پیشرفت نکنید، دیگران به هوش و توانمندی شما شک خواهند کرد.

 

10 تکنیک برای مدیریت زمان مطالعه

حتی یک قدم هم ارزشمند است؛ کمالگرایی را کنار بگذارید.

آیا تا به حال درباره روش کانبان چیزی شنیده‌اید؟ Kanban یک کلمه‌ی ژاپنی است، که از دو کلمه­‌ی Kan (دیدنی) و Ban (کارت یا تخته)، تشکیل شده است. روش کانبان در دهه 1940 توسط شرکت خودروسازی تویوتا برای افزایش بازده مورد استفاده قرار گرفت. و بعدها توسط دیوید اندرسون به یکی از روش‌های مدیریت پروژه تبدیل شد. هدف کانبان حذف بی‌نظمی‌‌ های درون پروژه با تمرکز بر اولویت‌ها است. حال سوال اینجاست که چگونه از تکنیک کانبان در برنامه ریزی درسی خود استفاده کنید و این تکنیک چطور نگرانی‌های یک داوطلب کمالگرا برای تکمیل اقدامات یک درس را مرتفع می‌سازد؟ به طور کلی تکنیک Kanban می‌تواند در حل مسائلی چون، مدیریت زمان مطالعه، رعایت تعادل در مطالعه و توجه کافی به تمام دروس، سازماندهی و نظم دهی به  انبوهی از اقدامات که هر کنکوری با آن مواجه است، کاهش اضطراب ناشی از تصور رایج نرسیدن به تمام اقدامات مورد نیاز یک درس و در صورت لزوم تغییر در روند برنامه ریزی درسی به شما کمک کند. برای برنامه ریزی به شیوه کانبان، یک جدول با سه ستون کلی رسم کنید. ستون اول کارهایی است که شما باید انجام دهید( To Do)، یا به عبارت دیگر کل مباحثی که باید برای آمادگی در آزمون سراسری مطالعه کنید. ستون دوم کارهای در حال انجام است (Doing)،  با مشخص کردن اینکه هر کدام از مباحث در کدامیک از مراحل مطالعه دروس قرار دارند. و ستون سوم در روش کلی کانبان شامل کارهایی که انجام شده‌اند می‌باشد(Done)، و برای یک داوطلب آزمون سراسری شامل مباحثی است که مراحل مطالعه و تست زنی آنها به پایان رسیده و در تقویم مرور وارد شده‌اند.

هیچ راهی بدون نقشه به مقصد نمی‌رسد.. استراتژی بلند مدت و کوتاه مدت خود را تنظیم کنید.

بسیاری از اوقات بخش عمده‌ای از نگرانی افراد برای انجام دادن کارها، به دلیل وجود ابهام و عدم آگاهی نسبت به فرایند است. داوطلبان آزمون سراسری نیز به دلیل حجم کارها و دروسی که باید مطالعه کنند، گاها دچار اضطراب ناشی از تصور رایج نرسیدن به همه اقدامات می‌شوند و این مسئله باعث می‌شود آنها احساس کنند زمان کافی در اختیار ندارند و یا در مدیریت زمان مطالعه خود ضعف دارند. بنابراین زمانی که از برنامه ریزی صحبت می‌کنیم، منظور ما صرفا برنامه ریزی کوتاه مدت( هفتگی و روزانه …) نیست. تعیین استراتژی بلند مدت نیز اهمیت بسیار زیادی برای کسب موفقیت در هر فرایندی دارد. اینکه مشخص کنید تا روز آزمون سراسری قرار است در هر بازه چه کاری انجام دهید و چه مباحثی را به چه شیوه‌ای مطالعه کنید، موجب حفظ آرامش و تمرکز شما در مطالعه خواهد شد. تعیین استراتژی کوتاه مدت و بلند مدت تا آزمون سراسری، مبحث مفصلی است که در یک بخش جدا کامل برای شما توضیح داده‌ایم. برای مطالعه آن به مقاله زیر مراجعه نمایید.

موفقیت در مدیریت زمان وابسته به تشخیص کارهای مهم است؛ درس هر روز را همان روز بخوانید.

هرساله با شروع سال تحصیلی بسیاری از دانش‌آموزان تصمیم می‌گیرند درس هر روز را همان روز مطالعه کنند تا در شب امتحان دچار مشکل نشوند. اما خیلی اوقات این تصمیم آنها محقق نمی‌شود. به هرحال فرصت جبران بخشی از مباحث باقی مانده در شب امتحان برای اکثر دروس وجود خواهد داشت. اما آزمون سراسری از این قاعده مستثنی است. برای آزمون سراسری اصطلاح “مطالعه شب امتحانی” بی معنی است. از طرفی حجم مباحث به قدری زیاد است که هیچ داوطلبی امکان مطالعه در شب قبل از آزمون سراسری را نخواهد داشت و عادت به “مطالعه شب امتحانی”  ، در شب آزمون سراسری صرفا سبب ایجاد استرس ناشی از احساس فراموشی مطالب خواهد شد. از طرف دیگر، حافظه  انسان همانطور که عادت داده شده است، اطلاعات را بازیابی خواهد کرد. وقتی شما چندین سال به حافظه خود آموخته اید که مطالب مطالعه شده چند ساعت قبل از آزمون را به یاد آورد، طبیعتا اگر در طول سال آمادگی برای آزمون سراسری این عادت را تغییر ندهید، حافظه شما نمی‌تواند مطالب مطالعه شده چند هفته یا چند ماه گذشته را بازیابی کند. پس اگر هنوز هم عادت به مطالعه یا حتی مرور در شب امتحان یا شب آزمون آزمایشی دارید، هرچه سریع‌تر روش مطالعه درس هر روز همان روز را شروع کنید و پس از چند هفته نتیجه مفید آن را در مدیریت زمان مطالعه و کیفیت نتایج آزمون‌های خود مشاهده کنید.

مدیریت انرژی بخشی از مدیریت زمان است؛ استراحت کنید.

” برای موفقیت فقط درس خواندن کافی نیست.” تعداد زیادی از داوطلبان آزمون سراسری ساعت مطالعه نسبتا مناسبی در طول سال تحصیلی داشته‌اند. برنامه ریزی رتبه‌های برتر چند اصل اساسی دارد. . یکی از این اصول، استراحت است. استراحت کافی، به جا و صحیح است. داوطلبان موفق هم به موقع درس می‌خوانند هم به موقع استراحت می‌کنند. برای آنها تفریح و استراحت، عقب نشینی نیست. دورخیزی است برای کسب انرژی و ادامه مسیر. سعی کنید در هفته، یک نیم روز به تفریح و استراحت اختصاص دهید.

مدیریت کارها بخشی از مدیریت زمان است؛ اولویت بندی کنید.

در بخش علل کمبود زمان گفتیم که ممکن است گاهی به این دلیل احساس می‌کنید دچار کمبود وقت شده‌اید که  اولویت بندی و مدیریت کارها برایتان دشوار است. Task Management (مدیریت وظایف)  بخش مهمی از Time Management  (مدیریت زمان) است و کسی می‌تواند زمان خود را به خوبی مدیریت کند که نسبت به اولویت بندی وظایف خود، دقیق و حساس باشد. ماتریس آیزنهاور یکی از بهترین ابزارها برای اولویت بندی کارهاست. برای اولویت بندی کارها در ماتریس آیزنهاور، پیش از قرار دادن هر فعالیتی در برنامه‌ خود، باید آن را از دو جهت بررسی کنید. ” این کار چه قدر اهمیت دارد؟(Importance)”  و  ” این کار چه قدر فوریت دارد؟ (Urgency)” بر این اساس، می‌توان هر فعالیت را در یکی از این چهار دسته‌ قرار دارد. 1- مهم و فوری 2- مهم و غیر فوری 3- فوری و کم اهمیت 4- غیر فوری و کم اهمیت. پس از تعیین مختصات هر یک از کارها در ماتریس آیزنهاور، راحت‌تر می‌توانید کارهای مهم‌تر و فوری‌تر را در اولویت اجرا قرار دهید.

آهنگ مطالعه بسیار مهم است؛ مطالعه حجمی- زمانی را فراموش نکنید.

آیا تا به حال از کیفیت یادگیری خود نسبت به زمان زیادی که برای مطالعه صرف کرده‌اید ناراضی بوده‌اید؟ تا به حال چیزی درباره اهمیت ریتم و آهنگ مطالعه شنیده‌اید؟ چگونه بعضی افراد 500 تا 2000 کلمه در دقیقه مطالعه می‌کنند؟ شما هم از آن دسته افرادی هستید که فکر می‌کنید هر چه قدر آرام‌تر مطالعه کنید یادگیری شما کیفیت بیشتری خواهد داشت؟ برخلاف تصور بسیاری از افراد، نمودار رابطه سرعت و یادگیری منحنی شکل است و نه یک رابطه معکوس. یعنی افزایش سرعت مطالعه، موجب کاهش تمرکز و بهبود کیفیت یادگیری نمی‌شود. سرعت ذهن انسان در هر کثری از ثانیه، مقدار مشخصی دارد. حال اگر سرعت مطالعه شما از مقدار سرعت حدودی ذهن تان کمتر باشد، مغز شما فرصت فکر کردن به عوامل حواس‌پرتی را پیدا می‌کند و به تبع آن تمرکز شما هنگام مطالعه کاهش پیدا می‌کند. راهکار چیست؟ استفاده از روش مطالعه حجمی- زمانی. این تکنیک به شما کمک می‌کند تا با سرعت استانداردی مطالعه کنید. طوری که هم سرعت مطالعه شما افزایش یابد، هم تمرکز شما کاهش نیابد.

در روش مطالعه زمانی، شما صرفا زمان را تعیین می‌کنید( مثلا میخواهم یک ساعت فارسی بخوانم). در روش مطالعه حجمی، فقط حجم را مشخص می‌کنید( می‌خواهم 2 درس فارسی را بخوانم). اما در روش مطالعه حجمی- زمانی، شما هم زمان مطالعه و هم حجم مطالعه خود را تعیین می‌کنید.( میخواهم 2 درس فارسی را در 90 دقیقه مطالعه کنم.) حال چگونه با استفاده از روش حجمی -زمانی، سرعت مطالعه خود را افزایش دهید؟ 1 الی 2 هفته سرعت مطالعه فعلی خود را در  دروس مختلف ثبت و تعیین کنید.(مثلاً 4 صفحه دین و زندگی در 1 ساعت). برای مدت زمان 1 الی 2 هفته،  قبل از مطالعه تعیین کنید که سرعت مطالعه خود را 20% افزایش دهید.(مثلاً  5 صفحه دین و زندگی در 1 ساعت.) اگر حجم مطلب پیش بینی شده  شما در زمان تعیین شده مطالعه نشد، آن را در انتهای روز مطالعه کنید. نگران کاهش دقت خود هم نباشید…همانطور که گفتیم، با افزایش سرعت، دقت و تمرکز  نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه تا رسیدن به ناحیه مطالعه فعال افزایش خواهد یافت.

خلاصه نویسی صرفه جویی در وقت است؛ هوشمندانه رفتار کنید.

برخلاف تصور بسیاری از دانش‌آموزان مبنی بر وقت گیر بودن خلاصه نویسی و احتمال ناقص بودن خلاصه‌های شخصی و نتیجه بخش‌تر بودن استفاده از درسنامه‌های کتب کمک آموزشی و جزوات دبیران… نوشتن خلاصه نه تنها در مباحث درسی که در فهم و یادگیری تمام مطالبی که انسان مطالعه می‌کند اثربخش است. با یک مثال اهمیت خلاصه نویسی را بیشتر روشن کنیم. فرض کنید یک روز مادرتان اتاق شما را مرتب کند. احتمال اینکه در پیدا کردن وسایل خود علی رغم مرتب بودن اتاق بیشتر چالش داشته باشید، بیشتر از زمانی است که اتاق شما نامرتب است، اما همه وسایل همان جایی هستند که خودتان قرار داده اید. این بدان معناست که نظم ذهنی شما مطابق با نوع چینش و دسته بندی خودتان است، حتی اگر آن چینش از نظر دیگران منظم نباشد. اثر دیگر خلاصه نویسی صرفه جویی در وقت است.  زیرا در طولانی مدت و در بازه‌های مرور، سرعت مطالعه یک داوطلب که خلاصه نویسی شخصی دارد بسیار بیشتر از یک داوطلب بدون خلاصه نویسی است، و یکی از عوامل موفقیت در آزمون سراسری که حجم مباحث زیادی دارد این است که داوطلبان مطالب را چندین بار مرور کنند.

عادات انسان بسیار قدرتمند هستند؛ شرایط مطالعه و آزمون خود را یکسان کنید.

هرچه شرایط یادگیری شما شباهت بیشتری به شرایط یادآوری(جلسه آزمون سراسری) باشد، امکان بازیابی اطلاعات بیشتر و بهتر است. در همین راستا بهتر است شرایط مطالعاتی خود را ارزیابی کنید و عادات مطالعاتی صحیح را با عادات غلط قبلی جایگزین کنید. به طور کلی شرایط صحیح مطالعه در 3 بخش قابل ارزیابی است. 1- شرایط محیطی2- شرایط فیزیکی3- شرایط ذهنی

سختگیری بیشتر ضامن اجرای دقیق‌تر نیست؛ منعطف باشید.

همانطور که در بخش علل کمبود زمان توضیح دادیم، ممکن است شما به این دلیل در مدیریت زمان مطالعه خود دچار مشکل هستید که برنامه ریزی و هدف‌گذاری شما واقع بینانه نیست. منعطف بودن در برنامه ریزی درسی، یعنی لحاظ کردن زمانی برای کارهای غیر قابل پیش بینی که در هفته ممکن است اتفاق افتد. برای این کار لازم است 10% ساعت مطالعه هفته خود را به واحد مطالعاتی جبرانی اختصاص دهید. بدین ترتیب در صورت پیش‌آمد یک کار غیر منتظره، برنامه مطالعاتی شما آسیبی نخواهد دید.

مدیریت زمان یعنی استفاده بهینه از زمان؛ واقع بینانه برنامه ریزی کنید.

همانطور که گفتیم، مدیریت زمان، استفاده بهینه از زمان برای دستیابی به اهداف مهم است و نه انجام منظم انبوهی از فعالیت‌ها.  اگر واقعا می‌خواهید برنامه خود را عملیاتی کنید و اگر می‌خواهید بهترین مدیریت زمان مطالعه را داشته باشید، واقع بینانه و منعطف برنامه ریزی کنید، حتی اگر در ابتدا نتوانستید 100% برنامه خود را اجرا کنید و حدود 70-80% آن عملیاتی شد. ساعت برگشت از مدرسه، ساعت استراحت میان روز، تایم ورزش روزانه، زمان ناهار، زمان شام و… همه باید به طور دقیق در برنامه لحاظ شوند و با درنظرگرفتن آنها برنامه مطالعاتی تنظیم شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله درباره یکی از چالش‌های مشترک دانش‌آموزان، یعنی مدیریت زمان مطالعه، صحبت کردیم. یکی از اهداف گروه مدرسه نما این است که با ارائه یک نرم افزار مدیریت آموزشی ، بستری مناسب در جهت مدیریت بهتر زمان و انرژی برای مدارس و دانش آموزان فراهم آورد. ابتدا به دلیل اهمیت تشخیص درست در انتخاب بهترین راه حل برای هر مسئله‌ای، به بررسی 5 علل کمبود زمان پرداختیم؛ سپس 10 تکنیک برای مدیریت زمان مطالعه معرفی کردیم. استفاده از هر یک از این تکنیک‌ها، علاوه بر افزایش مهارت شما در مدیریت زمان مطالعه، به اصلاح بخشی از برنامه ریزی شما نیز کمک خواهد کرد.

 

 

با این ستاره ها به مطلب امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در ارتباط باشید.